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Pierre Even

Pierre Even was born in 1946 in Wiesbaden, Germany, as a descendant of the Even Family from Beaufort (Luxembourg) and Metz (France). From 1959-1966 he studied piano and composition at the Conservatory of the City of Wiesbaden with Karl-Wilhelm Brühl and Heinrich Steuernagel. At the Universities of Frankfurt, Würzburg and Mainz he studied law from 1966-1973, and at the same time history of music with Lothar Hoffmann-Erbrecht, esthetic of music with Theodor W. Adorno, and sacred music with Diethard Hellmann. Apart from this, as a composer, he is an autodidact.

Pierre Even began composing in 1964. His first works for string orchestra, various ensembles and organ, influenced by the music of Paul Hindemith, the Second Viennese School and Hans-Werner Henze, were performed between 1966 and 1974 in Wiesbaden. In the following 30 years he intensified his research and publications on the history of Nassau and Luxembourg. From 1984 onwards, he is correspondant member of the Historic Department of the Grand-Ducal Institute. After a few performances of chamber and worship music in the meantime, he started again with composing in 2003. Since then, public performances of his works for orchestra, chamber ensembles, piano and organ have taken place in several places in Germany and in Luxembourg. His recent works include Trois tangos for piano, 12 miniatures for piano, Allegro in C for piano (fragment by W. A. Mozart, completed), Trio for flute, clarinet and bassoon, Sonate for cello and piano, Neuf caractères for violin (or cello) and piano, Heimatlos, six songs after poems by Anise Koltz, Agnus Dei para las víctimas del 11 de marzo de 2004 en Madrid for barytone and organ, Paraphrase sur le „Wilhelmus“ for organ, Tango para los oídos for orchestra, Epigramm I for orchestra, and arrangements for orchestra and for saxophone quartet of Nassauer Marsch by Franz Scheibelreiter (1873). His first CD with chamber music was released in 2007 by fortepiano.

After being managing director from 1976 to 2004 of the family’s enterprise in Wiesbaden, founded in 1925 by his grandfather Charles Even, Pierre Even lives in Wiesbaden as a barrister of law.

Pierre Even

Descendant de la famille Even de Beaufort (Luxembourg) et Metz (France), Pierre Even est né à Wiesbaden (Allemagne) en 1946. De 1959 à 1966, il étudia le piano et la composition au Conservatoire de musique de la ville de Wiesbaden chez Karl-Wilhelm Brühl et Heinrich Steuernagel. De 1966 à 1973, aux universités de Francfort, de Würzburg et de Mayence, il fit des études de droit, mais étudia aussi l’histoire de la musique chez Lothar Hoffmann-Erbrecht, l’esthétique de la musique chez Theodor W. Adorno et la musique sacrée chez Diethard Hellmann. Au delà, il est compositeur autodidacte.

Pierre Even a commencé de composer en 1964. Ses premières œuvres pour orchestre à cordes, pour de divers ensembles et pour orgues sont influencées par la musique de Paul Hindemith, de la Seconde école de Vienne et de Hans-Werner Henze. Elles ont été créées à Wiesbaden entre 1966 et 1974. Pendant trente ans, Pierre Even a ensuite intensifié ses recherches et publié notamment de nombreux articles et ouvrages sur l’histoire du Nassau et du Luxembourg. Depuis 1984, il est membre correspondant de l'Institut grand-ducal, Section des sciences historiques. Après quelques créations de musique de chambre et de musique sacrée pendant cette periode, il a recommencé de composer en 2003. A partir de ce moment-là, ses œuvres pour orchestre, musique de chambre, piano et orgues ont été créées dans différentes villes d’Allemagne et à Luxembourg. Ses œuvres récentes comprennent Trois tangos pour piano, 12 miniatures pour piano, Allegro in C pour piano (fragment de W. A. Mozart, complété), Trio pour flûte, clarinette et basson, Sonate pour violoncelle et piano, Neuf caractères pour violon (ou violoncelle) et piano, Heimatlos, six lieders d’après des poèmes d’Anise Koltz, Agnus Dei, para las víctimas del 11 de marzo de 2004 en Madrid pour baryton et orgues, Paraphrase sur le „Wilhelmus“ pour orgues, Tango para los oídos pour orchestre, Epigramm I pour orchestre, et arrangements pour orchestre et pour quatuor à saxophones du Nassauer Marsch de Franz Scheibelreiter (1873). Son premier CD avec un enregistrement de musique de chambre a été édité en 2007 par fortepiano.

De 1976 à 2004, Pierre Even fut le directeur de la société familiale créée en 1925 à Wiesbaden par son grand-père Charles Even. Depuis 2004, il s’est établi comme avocat à Wiesbaden.



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